Microsoft vs. FTC: összefoglaló az utóbbi két nap eseményeiről

Átnézzük, hogy mi történt június 27-én és 28-án a bíróságon.

 

Jim Ryan, a Sony Interactive Entertainment elnök-vezérigazgatója szerint az Xbox eredeti ajánlata, miszerint a Call of Duty és az Activision Blizzard King játékai a PlayStationön maradnak, „nem volt értelmes”, mert kulcsfontosságú címek hiányoztak (például az ajánlatukban az Overwatch szerepelt, ám az Overwatch 2 nem). Az alkut nem tárgyalták. Phil Spencer, az Xbox-vezér emailben küldte el a javaslatot Ryannek, aki ellenjavaslat nélkül elutasította. Ryan korábban kezdetben kevésbé aggódott amiatt, hogy a Microsoft lezárhatja a 68,7 milliárd dolláros tranzakciót, ugyanis abban reménykedett, hogy a Sony még mindig meg tud állapodni mindkét féllel, de Phil Spencer 2022. augusztus 26-ai, tartalmilag sajnos nem tárgyalt emailje „tényleg megkongatta a vészharangokat”.

Ryan megismételte a Sony álláspontját (a Microsoft a Call of Duty-t a PlayStation hátrányára kívánja felhasználni; a Sony amerikai játékosainak egy része, akik kizárólag vagy elsősorban a Call of Duty-val töltik játékidejüket, Xboxra válthatnak). A Kotaku szerint Ryan azt is felvetette, hogy a Microsoft játékai azért népszerűbbek az Egyesült Államokban, mint más területeken, mert a többségükben lövöldözős elemek és online többjátékos mód található. Még a Call of Duty részleges kizárása a PlayStationről is ártana a Sony üzletének, mert Ryan szerint valamilyen módon degradált, rontott élményt jelentene, de azt is elismerte, hogy a Microsoft tiszteletben tartotta a Bethesdával korábban kötött PlayStation-exkluzivitási megállapodásokat (Ghostwire Tokyo, Deathloop). Nincs kifogása a Redfall xbox-exkluzivitása ellen, a Starfielddel kapcsolatban pedig kifejezte, hogy ez nem tetszik neki, de nem tekinti versenyellenesre. Az Activision Blizzard jelenlegi kötelezettsége a Call of Duty PlayStationre történő kiadására 2024 végén jár le.

 

Ryan úgy véli, hogy a felhőalapú játék 2025 és 2035 között jelentős összetevője lesz annak, ahogyan a játékosok hozzáférnek a játékokhoz. A PlayStation Now-nak hárommilliós előfizetői bázisa volt, mielőtt a megújult PlayStation Plusba „dőlt” volna, bár Ryan szerint az üzletágukat figyelembe véve ez nem volt nagy közösség. Azt is elárulta, hogy 2021 elején volt egy három hónapos időszak, amikor az Xbox Series X/S eladásai a készlethiány és a szállítási problémák miatt meghaladták a PlayStation 5 értékesítéseit, ám a Sony konzolja azóta is az élen jár. Ryan 2022 elején, nagyjából egy hónappal a Microsoft-Activision megállapodás bejelentése után azt mondta a befektetőknek, hogy a kiadók egyöntetűen nem szeretik az Xbox Game Pass-t, mert az értékromboló. A PlayStation-főnök szerint a Sony a Bungie felvásárlásával többet fog profitálni a platformtulajdonos, mintha az Activision Blizzardot vásárolta volna meg, főleg a stúdió élő szolgáltatású (live service) játékokkal kapcsolatos tapasztalatai miatt.

A beszámolója szerint Robin Lee, a Harvard közgazdásza nehezen tudta világosan elmagyarázni, hogy a Microsoft és az Activision Blizzard King egyesülése hogyan ártana a fogyasztóknak. Lee azt is vallotta, hogy a Call of Duty egy unikornis, azaz egy olyan termék, amelyet nem lehet könnyen más tartalommal helyettesíteni, így ha az Xbox-exkluzívvá válna; a PlayStationnek nehéz lenne valami hasonlót létrehozni, főleg évenkénti megjelenéssel. A Microsoft egy másik közgazdászt, Elizabeth Bailey-t hívta be, aki nem értett egyet, és azt mondta, hogy Lee definíciói túl szűkösek és nem illeszkednek a piaci realitásokhoz. Eisler szerint az Nvidia elégedett a Microsofttal kötött tízéves megállapodással, és hozzátette, hogy a Call of Duty-k a legnépszerűbb játékok közé tartoznak a szolgáltatásukon. Ezek történtek 27-én, nézzük a tegnapi fejleményeket…

A Sony-nak komoly cenzúrázási problémái vannak, ugyanis a benyújtott dokumentumok egy része bizalmas információkat tartalmaz, amelyeket nem szeretnének nyilvánosságra hozni. A tárgyalás során a Sony több alkalommal jelezte, hogy ezek az információk károsíthatják a vállalatot, ha a versenytársak kezébe kerülnek. Ez a hozzáállás nemcsak a Microsofttal való ügyletek részleteit takarja, hanem a Sony belső üzleti stratégiáját és a jövőbeli terveit is. Az ügyben eljáró bíró jelenleg mérlegeli, hogy mely dokumentumokat és információkat lehet nyilvánosságra hozni a tárgyalások során.

Az egyik benyújtott dokumentum szerint a Sony tervei között szerepel, hogy több ‘AAA’ minőségű játékot fejlesztenek, amelyeket exkluzívként szeretnének bemutatni a PlayStation platformon. A dokumentumokban szereplő, de nem részletezett játékok között vannak olyanok, amelyek már fejlesztés alatt állnak, és vannak olyanok is, amelyek még csak a tervezési fázisban vannak.

Azt is elárulták, hogy a Sony továbbra is nagy hangsúlyt fektet a virtuális valóság technológiára. Bár nem részletezték, milyen új termékek vagy szolgáltatások fejlesztésén dolgoznak, a dokumentumokból kiderült, hogy a Sony úgy véli, a VR a jövőben fontos szerepet játszik majd a videojáték-iparban.

Mindeközben a tárgyalás során több olyan dokumentum is napvilágra került, amely a Sony és más fejlesztők közötti esetleges együttműködéseket sejtet. Bár ezeknek a dokumentumoknak a részletei szintén bizalmasak, világossá vált, hogy a Sony továbbra is arra törekszik, hogy szorosabb kapcsolatokat építsen ki a játékfejlesztő közösséggel, és ezáltal javítsa a PlayStation platformjának minőségét és választékát.”

Forrás: Gamesindustry, PCGamer

 

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu