WRC 10 (PS5) – A Kylotonn raliszimulátora a sportág 50. évfordulóját ünnepli

TESZT  – Míg a tavalyi Dirt 5 erőteljesen látvány- és élményorientált új irányba tért el, addig a francia fejlesztő, a Kylotonn a rali-világbajnoki sorozathoz kapcsolódó éves kiadásával volt elfoglalva. A WRC 10 pedig istövig nyomta a pedált…

 

Az idei játék a WRC 50 éves fennállását ünnepli, és ez azt jelenti, hogy a sportág történetének néhány klasszikus raliversenyszakaszának újrajátszásával egy kicsit visszamehetsz az emlékek sávjába. Van egy csomó klasszikus autó, amelyek nagyon tetszettek, és – ki merem mondani – sokukat jobban kedveltem, mint a modern autókat. A retro Lanciák voltak a kedvenceim – van valami a furcsa és csodálatos az éles szögekben, amit a modern raliautókon nem igazán látni. Tudom, aerodinamika meg minden, de nem árt, ha élvezzük a szórakoztató régi autókat, és erre a WRC 10 rengeteg lehetőséget ad.

 

50. évforduló

 

Az 50. évforduló egy külön mód önmagában is, és órákig el lehet rajta bolyongani, és további pályákat és autókat lehet feloldani. Vagy belevághatsz egy gyors versenybe, és kiválaszthatod az autódat, a pályát és az időjárási lehetőségeket.

A WRC 10 karrier módjában – amely ugyanolyan kiterjedt, mint mindig – különleges évfordulós eseményeken is játszhatsz, hogy némi extra pénzt és pontokat szerezz, bár nem kényszerítenek ezekre az időutazásos ügyességi próbatételekre.

A karrier mód az, ahol a legtöbben az időnket töltjük majd, bár van egy teljes többjátékos csomag, amely magában foglalja az online bajnokságok, a kooperatív és még az osztott képernyős helyi multiplayer lehetőségét is.

 

100% nem elég?

 

Hozzá kell az egészhez tenni, hogy nem vagyok egy rally fanatikus. Egy kicsit belekóstoltam a DIRT 5-be, de előtte a korábbi tapasztalatom az ilyen jellegű játékokkal kapcsolatban talán a SEGA Rally volt a PS3-on, vagy a WRC II Extreme a PlayStation 2-n. Mégis képes voltam néhány Junior WRC-szakaszt harminc másodperccel gyorsabban teljesíteni, mint a legközelebbi versenytársam ideje – 100%-os nehézségen.

Ez zavart okozott hátul a főmenüben, ahol a játékbeli postaládádba üzenetek érkeznek a Rally-versenyek között. Annak ellenére, hogy folyamatosan győztem, a Ford – a csapatom gyártója – üzeneteket küldött, amelyekben sajnálkoztak a gyenge teljesítményem miatt, és a szerződésem felbontásával fenyegettek. Nem tudom, hogyan teljesíthettem volna jobban, de remélem, hogy az ilyen apróságokat a közeljövőben egy frissítéssel kijavítják.

A négy, egyre nagyobb kihívást jelentő osztály mellett, amelyekben versenyezhetünk, a karriermód rengeteg mesterséges mélységet próbál beletuszkolni a rengeteg RPG-szerű rendszerrel, ami azért a felhasználói élmény rovására megy. A Kylotonn jó munkát végzett abban, hogy elmagyarázza, mire szolgálnak a menüben található opciók, de azért információval alaposan túl leszünk terhelve – különösen akkor, ha csak két-három menüpont igényli ténylegesen a figyelmünket az események között.

 

Képességfa és menendzsment

 

A WRC 10 legnagyobb elrugaszkodása a valóságtól a képességfa, amely a versenyzés közben szerzett XP-t képességpontokkal jutalmazza, amelyeket viszont akár kilencven perkre is becserélhetsz, amelyek egymásra halmozódva segítik a karrieredre tett erőfeszítéseidet.

Azért mondom, hogy a valóságtól távol áll, mert ezek a képességek autóról autóra szállnak, így például az ütközésekből eredő turbó károsodását csökkentő képességed minden autóra érvényes lesz, amit vezetsz. Nem vagyok benne biztos, hogy ez teljesen reális!

A legénységmenedzsment funkció a stratégia egy újabb rétegét adja hozzá, amely egyfajta ideiglenes perk-rendszerként működik. Bizonyos képességekkel rendelkező személyzet tagjainak felvétele növeli a csapatod statisztikáit, de hatékonyságuk nem véges, mivel fáradtságszintjük az esemény során romlik.

Emellett szemmel kell tartanod a személyiségjegyeiket is, mivel egy vakmerő mérnök például nem fog jól együttműködni egy óvatos szerelővel, ezért fontos, hogy biztosítsa, hogy a fizetett csapattagok hatékonyan dolgozzanak, hogy a befektetés a maximális megtérülését élvezhesse.

A WRC 10 Rally fő eseményei között is teljes mértékben te irányítod a naptáradat és a csapat időbeosztását. A pihenés és a csapatépítés olyan tölteléktevékenységek, amelyek növelik a statisztikáidat és a tapasztalati pontok számát, bár nem kapcsolódnak a játékmenethez, míg az évfordulós versenyek és a gyártó kipróbálása egy klasszikus raliautó vagy egy rivális gyártó jelenlegi autójának vezetőülésébe ültetnek, hogy egy egyszeri eseményen versenyezz.

Nincs semmi látványos ezekben – ez pusztán több rally akció a fő események stílusában -, de jó, hogy van lehetőséged egy másik járműbe ugrani az aktuális szezonod keretében, miközben XP-t és pénzt is keresel, ami hozzájárul a karriered bevételéhez, anélkül, hogy a következetlen Quick Rally módokhoz folyamodnál.

 

A DualSense akcióban

 

Végső soron a játék egy válogatott pályákból álló, a világ minden táján megtalálható játék, amelyben A pontból B pontba kell a lehető leggyorsabban eljutnod; de ez nem a WRC 10 hibája. Az alapul szolgáló motorsportot pontosan visszaadja, különösen PS5-ön a DualSense kontrollernek köszönhetően.

Persze, jó érezni, ahogy ropog a homok a kezünkben, miközben az Astro’s Playroomban a tengerparton futunk, és a Call of Duty Black Ops Cold Warban és a Resident Evil Village-ben a fegyver méretétől függően változó ellenállás a ravaszoktól, ami egy ügyes trükk, de az F1 2021 bebizonyította, hogy a versenyjátékokat lehet igazán feldobni az új kontroller funkcióival.

A WRC 10 is megerősíti ezt, hiszen az aszfalton, kavicson, hóban és sárban a gumiabroncsok fizikája érződik a kezedben, azonnali visszajelzést adva, ahogy a gázt vagy a féket nyomod.

 

Komolyabb szimuláció

 

Ami magukat az autók illetei – valódi súlyérzetük van, amire figyelni is kell, ha a legjobb időt akarod elérni a ranglistán. Ha túl erősen fékezel egy kanyarba való belépéskor, az autó elejére kerül a súly, és kanyarodás közben destabilizálja azt, míg a látható pocsolyák, kátyúk és a pálya menti sziklák is meggyőzően hátráltatják az aktuális futamodat – és valószínűleg a jövőbeli futamokat is, ha nincs elég erőforrásod az összes kár helyreállítására.

Ez nem egy arcade versenyjáték. Akárcsak a valódi sportban, itt is 45 perc játékidő áll rendelkezésedre, hogy a verseny minden egyes szakasza között megjavítsd a járművedet. Ez a fékek, a felfüggesztés és a karosszéria különböző elemeinek teljes cseréjétől kezdve a motor, a turbó és más mechanikai alkatrészek fokozatos javításáig terjed.

Minden egyes javítás meghatározott időt vesz igénybe, a 45 perces keretet meghaladó idő pedig büntetést von maga után. Egy jó tanács: mindenképpen javítsd meg a fényszórókat az éjszakai szakasz előtt.

Grafikusan a sérülésmodell rendkívül jól tükrözi a menükben látható statisztikákat. Néhány téglafalnak ütközés után itt, és néhány sziklafalnak ütközés után ott, az autód láthatóan rosszabbul fog kinézni, a karosszéria a pályán marad, a lökhárítók az aszfaltot súrolják, és a másodpilóta ajtaja kinyílik, ha túl élesen kanyarodsz.

Mindez a motorháztető alatt keletkezett sérülések esetén az autód teljesítményének csökkenésével párosulva egészen valósághű élményt nyújt.

 

Bakik azért most is vannak…

 

Sajnos a grafikai téren azért most is találkozunk hibákkal, hiányosságokkal. A WRC 10 egy jól kinéző játék PS5-ön: az autómodellek fantasztikusan részletesek, kívül és belül egyaránt, a változatos környezetek pedig mind remekül néznek ki – a Monte Carlo hegyei között húzódó hegyi ösvényektől kezdve a Japán vidékét átszelő erdőkön és erdőkön át egészen a walesi partvidék homályos szikláihoz – minden helyszínt gyönyörűen ábrázolnak.

A játék draw distance része az, ami időnként elmarad a kívánttól, ami azt jelenti, hogy a bokrok gyakran csak jóval azután bukkannak fel, hogy a környező pálya már megjelenik a képernyőn, míg a távoli tavak közepén néha a semmiből tűnnek fel a hajók. Ez nem rontja le teljesen az élményt, de tapasztaltam némi screen tearinget is, ami különösen akkor tűnt fel, amikor gyorsan irányt váltottam a játék néhány részletesebb terepén.

Szolid grafikájú játékról beszélhetünk, de azért nem annyira jó, hogy az ember azt várná, hogy a WRC 10 a PS5 hardverének határait feszegeti, és az annak is az eredménye lehet, hogy a játék PS4-re és Xbox One-ra is megjelent. Reméljük, hogy a jövőbeli részek maguk mögött hagyják az előző generációt, hogy a fejlesztőcsapat az újabb hardverek kihasználására koncentrálhasson.

 

Hű a gyökerekhez

 

Nehéz volt úgy értékelni a WRC 10-et, hogy ne hasonlítsam össze a kortárs riválosokat, de úgy gondolom, hogy ez elkerülhetetlen. Miközben más ralijáték-fejlesztők eltértek a klasszikus formulától, addig a Kylotonn hű maradt a gyökereihez, és a rali-világbajnokság csodálatra méltó értelmezését nyújtotta a autóversenyek rajongói számára. Viszont kár azonban az apró technikai buktatókért, de ezek nem fogják tönkretenni az élvezeted, ha számítasz előre ezekre és bízhatunk abban is, hogy később javítják a fejlesztők a hibákat.

-BadSector-

Pro:

+ Javult a szimuláció
+ DualSense érzet
+ A karriermód továbbra is kidolgozott

Kontra:

– Még mindig nem a kezdőknek ajánlott
– Screen tearing és grafikai hibák
– Hiába győzök, így is kirúgnak?


Kiadó: Nacon

Fejlesztő: Kylotonn

Stílus: rally-világbajnokság hivatalos játékadaptációja

Megjelenés: 2021. szeptember 3.

WRC 10

Játékmenet - 8.2
Grafika - 8.1
Szimuláció/irányítás - 8.5
Zene/hangok - 7.5
DualSense érzet - 8.5

8.2

KIVÁLÓ

Nehéz elkerülni az összehasonlítást a WRC 10 és a DIRT és a Forza Horizon sorozatban egyre szabadabban ábrázolt raliversenyzés között, de amíg ezek új irányba tértek el, addig a WRC 10 hű marad a forrásanyaghoz, és néhány technikai hibával is a rali-világbajnokság remek szimulációját nyújtja.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu