Csábítás – Udvarlásból rémálom: egy amerikai katona története

FILMELŐZETES – A film története az amerikai polgárháború idején játszódik. Egy sebesült északi katona menedéket talál egy virginiai bentlakásos leányiskolában. A lábadozó jövevény megpróbálja belopni magát a világtól elzárt magányos nők szívébe, ám terve kudarcba fullad: a nevelők és a növendékek előbb egymás ellen fordulnak, majd ráeszmélnek, ki az igazi ellenség.

 

Sofia Coppola Thomas Cullinan azonos című regényéből írta a Csábítás forgatókönyvét. A regényt 1971-ben a legendás rendező, Don Siegel már filmre vitte Clint Eastwoddal a főszerepben, hazánkban A tizedes háreme címmel került videóforgalmazásba.

1864-ben járunk, három éve tart már az amerikai polgárháború. A rendező-forgatókönyvíró Sofia Coppola arra a kérdésre kereste a választ, hogyan viselkedtek a polgárháborús időkben a világtól elszigetelt déli nők. Kimondottan női szemszögből szerette volna elmesélni ezt a történetet, és ebben kedvenc színésznői, Kirsten Dunst és Elle Fanning voltak segítségére, akikhez Colin Farrell és Nicole Kidman is csatlakozott.

Colin Farrell elképesztőnek találta a forgatókönyvet. „Háború idején elvész az ártatlanság, ez talán a legfőbb üzenet – mondja a színész. – A film arra is rámutat, hogy minden emberből előhozható a benne szunnyadó állat még akkor is, ha nem a frontvonalban harcol. A bennünk rejlő rémületes fenevad megidézése időtlen téma.”

„A műfaj: déli gótika, ahol csöndesen gyöngyözik a matéria a fedő alatt, amíg el nem éri a forráspontot, és akkor minden robban – mondja Kirsten Dunst. – Nem klasszikus horrorfilmről beszélünk, de a borzalom ott lopakodik minden jelenetben. Iszonyatos a feszültség és sejteni lehet, hogy elkerülhetetlen a tragédia. Az már csak hab a tortán, hogy mindez nők zárt közösségében zajlik. Amikor Sofia pár éve először említette nekem a filmötletet, az volt a benyomásom, hogy a női téma miatt érdekli a történet.”

„Izgalmasnak találtam, hogy itt van ez a sok nő egy hófehér klasszicista kúriában, és hirtelen betesszük Colint az események középpontjába, felkavarva az állóvizet – veszi át a szót Nicole Kidman. – Sofiát pedig régóta csodálom a fantasztikus hangulatú filmjei miatt, úgyhogy örömmel vágtam bele a projektbe.”

A leányiskolában merev rituálé szerint élnek nevelők és növendékek. „Parancsszóra felkelnek, mint katonáéknál, és kimennek dolgozni a kertbe – magyarázza Elle Fanning. – Imádkoznak, zongoráznak, franciaórát vesznek, megvacsoráznak és nyugovóra térnek. Aztán jön ez a sebesült katona, és a gondosan dresszírozott kis világuk a feje tetejére áll.”

„Kevés film ábrázolja, milyen a nők sorsa háború idején – mondja Anne Ross látványtervező. – Sofia a lelkek mélyére ás, hogy megmutassa, milyen vonzalmak és feszültségek ébrednek egy zárt női közösségben. Alaposan fel kellett készülnünk, hogy hitelesen ábrázolhassuk a kort és a környezetet. Olyan forrásokból merítettünk inspirációt, mint A piknik a függő sziklánál című film vagy John Singer Sargent portréi.”

Déli hölgyek etikettje 

A film szereplői komoly beavatási folyamaton estek át: el kellett sajátítaniuk a korabeli szokásokat. Hogyan kell tintába mártott tollal írni, miként alkalmazandó a nyomókötés, milyen tartással vonuljunk, ha rakott szoknya van rajtunk? A tőzsgyökeres déli Elle Fanning számára mindez nem jelentett gondot. „Georgiai származású lány vagyok, és nagyjából olyan értékek alapján neveltek, mint a film szereplőit. Szóval nem áll tőlem távol, ha úgy kell viselkednem, mint egy úrinő. De azért a felkészülés elég kemény volt, hetekig tánc- és illemtanárral gyakoroltunk.”

„A sebesült katona és a sok összezárt nő viselkedését a szigorú etikett szabályozza, amíg valaki ki nem lép a szerepéből, és attól kezdve nincs pardon – magyarázza Colin Farrell. – A karakteremet eredetileg nem úgy képzeltem el, hogy túlságosan pallérozott lenne, de Sofia arra kért, hogy én is vegyek tánc- és illemórákat, úgyhogy fölszedtem egy kis kultúrát.”

A színésznőknek napi egy órán át gyakorolniuk kellett azt az akcentust, amely a különböző államokból származó karaktereikre jellemző. A Nicole Kidman által alakított Miss Martha például különösen jellegzetes déli dialektusban beszél. „Időnként karakterben maradtam, és forgatáson kívül is déli tájszólásban beszéltem, amin mindenki jól szórakozott” – meséli a színésznő.

Oona Laurence, Angourie Rice, Emma Howard és Addison Riecke: a növendékeket alakító négy fiatal színésznőt „kicsik” néven emlegették a forgatáson, mivel valamennyien fiatalkorúak voltak. Coppola arra kérte őket, vezessenek naplót a karaktereik nevében, írják le, milyen érzés távol lenni a családtól és hogyan élik mindennapjaikat a leányiskolában. A rendezőnő olyan korabeli forrásokat is a figyelmükbe ajánlott, amelyek arról szóltak, hogyan éltek a korukbeli fiatal nők a polgárháború idején.

„Miss Martha nem csupán a leányiskola igazgatója, hanem sajátos családanyaként is működik – mondja Dunst. – Az én karakterem, Edwina afféle gondnoknő a lányok szempontjából, de ahogy egyre inkább elhúzódik a háború, minden tanárnő anyaszerepbe kényszerül.”

McBurney, a sebesült katona megformálása izgalmas feladat volt Colin Farrell számára. „Bizonyos mértékben önimádó figura, de jól meg tudja ítélni az embereket. Megérzi, hogy mitől viszolyognak, és ilyesmivel nem zaklatja őket, hanem a kedvüket keresi, legyen az egy jó szó vagy egy bátorító pillantás, de azt is tudja, mikor kell visszafognia magát. Talán csak egyetlen emberrel őszinte, Oona karakterével, Amyvel. Rögtön megtalálják a közös hangot, de ez a kapcsolat is halálra van ítélve.”

„Konkrét haláleset is van a történetben, de a sztori arról is szól, hogyan sorvad el valaki lélekben – mondja Dunst. – A karakteremet, Edwinát próbáltam nagyon érzelmes lényként ábrázolni, bár egyébként nagyon távol áll tőlem.”

„A karakterem, Alicia most találkozik először ilyen közelről egy hús-vér férfival – mondja Elle Fanning. – Éppen abban a korban van, amikor a kamaszlányok halálra unják magukat és lázadni szoktak. Szóval leengedi a haját meg kacéran viselkedik, és nem tudja, hogy ennek komoly következményei lesznek.”

A két színésznőt már rendezte Sofia Coppola, de nemcsak emiatt közeli barátnők. „Tényleg félszavakból megértjük egymást, Elle a lelki társam” – mondja Dunst.

„Imádom Kirstent – válaszolja Fanning. – Volt egy pár nehéz jelenetünk, mert komoly drámai helyzetet adtunk elő, de alig bírtuk ki röhögés nélkül.”

A történelmi hitelesség érdekében minden szereplő gondosan személyre szabott kosztümöt kapott. „Egész nap fűzőben mászkáltunk – árulja el Fanning. – Minden reggel lemérték a derekunkat, hogy pontosan méretre igazíthassák a szoknyánkat. Iszonyú sok apró gomb tartozott minden ruhához, képtelenség volt egyedül öltözni vagy vetkőzni. Fura érzés ám fűzőt viselni, az embernek megváltozik tőle a tartása. A ruhánkat addig mosták, amíg teljesen fakó nem lett minden, mivel a háború alatt nem flancoltak a hölgyek.”

A forgatás mindössze 26 napig tartott. Philippe Le Sound operatőr a saját kameráját használta, a rendező pedig mellette állt, és gyakran menet közben tett javaslatot arra, miként vegyék fel a jelenet más verzióját.

„A századik tekercsnél nagy bulit csaptunk – mondja Fanning. – Jó ideje nem volt olyan filmem, amit celluloidra forgattunk volna.”

(forrás: UIP-Duna Film)

-PS4Pro-

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here sincs 2019.