Lootboxok – újabb káros trend a játékiparban?

VÉLEMÉNY – Mostanában gyakran látjuk játékokban a lootboxokat: valós pénzért (is) megvehető tárgycsomag, egyfajta szerencsejátékként bekerülve a játékba, egyfajta metajátékot generálva. Jó-e ez nekünk? Van-e haszna? Jó hatással lesz a játékokra? Megválaszolatlan kérdések hada.

 

Szóval a lootboxok manapság gyakran kerülnek szóba. A 2016-os Overwatch bemutatta, hogy a játékmenetet be nem folyásoló tárgyakat milyen ötlet is ideiglenessé tenni egy-két event alatt, ezzel is pénzt kihúzva a vásárlókból. Ez nem is rossz ötlet, és én sem ítélem el: nem nyúl bele a játékmenetbe úgy, hogy jajtessékegyjobbfegyver.

Pro

Vannak-e a lootboxoknak előnyei? Oh yeah, hogyne lennének! Például ez a fejlesztőknek egy pénzügyi forrásként szolgálhat, ami free-to-play játékok esetében kifejezetten elengedhetetlen, sőt, a túléléshez szükséges tud lenni. Ebben az esetben tényleg semmilyen kifogása nem lehet senkinek sem.

A másik pozitívum azoknak jó, akik szeretnék a játék végét látni, és megengedhetik maguknak, hogy a lootboxokra költhetnek. Hülyén hangzik? Igen. Valódi eset? Igen: a Middle-Earth: Shadow of War utolsó aktusa és annak ezer taktusa felkínálja a grindolás helyett a kanyarok levágását plusz pénzért. Itt kiemelném a bekezdés első mondatát. Azzal az elképzeléssel egyet tudok érteni.

Pluszként fel lehetne még hozni azt, hogy a lootboxok nem kötelezőek. Tudom, ez is értelmetlenül hangzik, de nem tartunk ott, hogy egyszerűen MUSZÁJ használni őket. Igen, kedves Shadow of War: hiába rikít ott a menüben a reklámja, csak opcionális. A FIFA-sorozat esetében is asszem az Ultimate Team mód kínálja fel, hogy pénzért összeépítsük a legjobb csapatot. A tavalyi részben a GamesRadar szerint jó 180 ezer forint kellett ehhez. Idén gőzöm sincs.

Ja, még valami: pozitívumként a lootbox jelenléte felhozható, ha NEM LEHET pénzért megvenni. Így akár egyfajta újrajátszhatóságot is kínálhat a játék, hiszen lehet, hogy az RNG egyszer azt dobja, amit szeretnénk, másszor pedig nem. Ilyenkor csak azt lehet rá mondani, hogy játékmechanika. Azt nem, hogy lehúzás – elvégre nem kerül egy fillérünkbe sem a játékon felül a doboznyitás.

Kontra

Tegyük fel, hogy a játékban elérhető dolgokat csak nehezen, grindolással lehet csak elérni. A Shadow of War ezzel próbálkozik, ami nem biztos, hogy jó ötlet. A két hónap halasztás után megjelent játékot nem hiszem el, hogy nem tudták volna úgy megcsinálni, hogy ne kelljen a játék legvégén gürizni. Lehet, hogy a kiadó lépése volt, viszont itt rátérnék a következő gondolatomra…

Egy többnyire single player játékról beszélünk. Egy ilyenbe lootboxot rakni szerintem nem korrekt. Mobilos, f2p, multis cím – ezek közül ha kettőt elér az adott játék, azt mondom, oké, de nem hiszem, hogy pl. a Shadow of Warban ennek helye van. Inkorrekt lépésnek tartom, és itt kimondom, hogy ez csak a személyes véleményem.

Aztán ott van az a kérdés, hogy szerencsejáték-e ez? Az ESRB, az amerikai korhatárbesoroló bizottság szerint nem, az európai PEGI részéről pedig nem hallottam még véleményt a témáról. Ha belegondolunk, hogy pénzbe kerülnek a dobozkák, akkor igen, valamilyen mértékben szerencsejáték, de ha hozzátesszük, hogy opcionálisak, akkor pedig nem. Kicsit neccses.

Azért is van ez a kiakadás a játékosok részéről, mert tartalmakat, vagy a Shadow of War esetében jóformán csalásokat kínálnak pénzért. A Capcom öt éve a Street Fighter X Tekken esetében a lemezre rakott (!) tartalmat rakta pénzfal mögé DLC-ként, és ott is jogos volt a felháborodás. Itt is hasonló a helyzet, de tény, hogy nem DLC-k vannak lootbox mögött. Mindenesetre ha átgondoljuk: a megvásárolt játékon felül fizessünk a DLC-kért a teljes élmény érdekében, majd ezen felül is vásárolhatunk lootboxot? Ez már duplán lehúzásnak tűnik. Érdekes, a The Witcher esetében ilyesmi nem volt – volt a 3-hoz két kiegészítő, amikkel több tíz órát el lehet mókolni, és ennyi. A lengyelek nem piszmogtak holmi lootboxokkal!

Újabb negatívum szerintem a lootboxokhoz köthető konnotáció. Nem hangzanak teljesen jól, és főleg azok után, hogy a Gyűrűk ura játékon túl a közelmúltban a Forza Motorsport 7, hamarosan pedig a Star Wars: Battlefront II is bevetette/beveti, a vonalkodók szemszögét át lehet érezni teljes mértékben. (Mondjuk most eszembe jutott, hogy pár weboldal, mint pl. a GreenManGaming vagy a G2A ilyesmit csinált játékkódokkal is… de előbbi esetében ez csak pár hétig volt akció, az utóbbi site pedig filléres kódokat dobál hozzánk, ami főleg a shitgame connoisseuroknak tud segítség lenni. Ez már más téma…)

Az IGN First megállíthatatlanul tör előre, hiszen a Monolith játékát, a Middle-Earth: Shadow of Wart (ami a Shadow of Mordor folytatásaként hivatott elindítani az őszi játékzuhatagot) szinte pár naponként új videóval tolja meg.

Jövő

A játékosoknak ki kell állniuk a véleményükkel. Ha a nagyobb kiadók rácuppannak a profit miatt a lootboxokra, gyakran fogunk találkozni velük. Gyakran ránk is erőltethetik. Vagy nem – a Ubisoft például tisztán kiemelte: az Assassin’s Creed: Originsben lesznek dobozok, de PÉNZÉRT nem lehet venni. Na, ez korrekt. De ez csak egyetlen kiadónak a szemszöge. Más kiadók megléphetik, amit a Warner tett, és a nem fizetőknek (legalábbis: a dobozokért nem fizetőknek) megnehezítik a dolgukat. Márpedig ilyesmit nem lenne szabad elfogadnunk.

A lootboxokért nem vagyok én sem oda, de jól is meg lehet csinálni őket. A Blizzard már megcsinálta. Ne hagyjuk, hogy az Electronic Arts, a Deep Silver és a többi nagyobb kiadó is elterjessze őket. Legyen doboz, de csak multiban. Legyen doboz, de ne pénzért. Legyen doboz, de csak kozmetikai cuccokért. Ez talán egy ártalmatlan megközelítésnek tűnik, de csavarjunk egyet az egészen.

Mikor fogja valaki megcsinálni, hogy rákényszerítik B terv nélkül a játékosokra őket? Képzeljük már el, hogy milyen lenne egy új Mass Effect, amiben az egyjátékos részbe bepakolja az EA, hogy nesze költsél jobb puskáért. Hát… nem! Azok döntenek a jövőről, akiknél ott a pénz. Akik megveszik a játékot. Akik ezekre költenek. Akik megengedhetik. Nem mobilos játékokról beszélünk, hanem hardcore PlayStation 4, Xbox One, PC címekről! Nem ingyenes játékokról, hanem olyanokról, amik újan 18 ezer forintnál (vagy más üzletláncokban 21, 22… mert ugye húzzunk le még egy bőrt az amúgy is már agyonadózott emberről) kezdődnek. Akik meg ráfüggenek a lootboxok vásárlására, mert igen, szerintem függőséget okoznak, simán beköltik a játék árát még egyszer, és akkor még lehet, hogy nem vett DLC-t.

Álljunk már le ezzel. Ha valaki túlzásba viszi, tudomására kell hozni. Akik folyton season passoznak olyan dolgokat, amiknek alapból a játékban kéne lenniük, azokat se hagyjuk futni. Egyszerűen elképesztő, hogy milyen irányt veHET (igen, feltételes mód!) a játékipar a lootboxok miatt. Én nem szeretnék az Anthemben lootboxokat látni. Én nem szeretnék mikrotranzakciókat offline játékokban sem. Tíz, tizenöt, húsz éve ilyesmiről szó sem volt, és persze, akkor a játékipar nem lépte túl a filmek forgalmát, de más korszak volt, mint amiben most élünk.

A lootboxok HOSSZÚ távon még gondot okozhatnak. Egyszer valamelyik kiadóval elfut a ló, és akkor visszaemlékezhetünk a pillanatokra, amikor még csak felbukkantak a korábban említett játékokban. A pénztárcánk legyen a szavazó. Ha több tíz órányit kell grindolni a játék valódi befejezéséért, az nem jó. Ha fizetéssel elérjük hamarabb, az sem. Úgy érzem, hogy egyszer 1983 megismétlődik és a játékipar bezuhan, és az ilyen húzásokkal egyre közelebb fogunk kerülni hozzá.

De visszatérve a lootboxos gondolatmenetre: kérdezzük meg magunktól azt, hogy költenénk-e rá? Ezután azt, hogy PÉNZT költenénk-e rá? Egyik válaszként biztos egy nem kerül a fejünkbe… és ez a jó. Addig jó, amíg nem vesszük azt a bankkártyát elő. Ne hagyjuk, hogy elragadjon magával a csábítás, hogy igen, így könnyebb dolgunk lehet. Takarodjon vissza, igen, így kifejezem, takarodjon vissza ez az elképzelés a mobilokra.

Szóval igen, én ellenzem a Warner-féle dobozolást, de a Blizzard megoldását támogatom. Még egyszer leírom, hogy ezek csak a saját gondolataim, amivel nem kell egyetérteni – aki a Shadow of Warban költött rájuk pénzt, oké. Nem fogom leszólni az illetőt. A játékon is múlik ám, hogy egyáltalán lehet-e bele lootboxokat hányni avagy sem. Például a Cuphead elképesztően pofátlan lenne, ha rendelkezne velük. (Ja, arról is írnom kéne, de most már leérek a harmadik oldal aljára!) Az anélkül is szerintem kiváló cím lett. Vannak olyan modern játékok, amiknek nem kellenek, és ezt sose feledjük el. A dobozokon is túl van élet. Extra Life.

-V-

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)